viernes, 12 de julio de 2013

Treball de comporació. Dibuix directe versus dibuix estudiat.


Em considero una gran amant del dibuix directe. Per el seu caràcter expressiu i la gran llibertat artística que dona en el resultat, soc una gran fan d’aquesta tècnica. La finalitat de la meva experimentació era buscar si hi havia alguna diferencia molt clara entre el treball final:
-Quant un mateix tema, és tractat en dibuix directe primer i més tard és fa en un dibuix més estudiat.

-O quant aquest és fa al revés, una primera vegada podent estudiar prèviament i després realitzar el mateix dibuix en la tècnica directe.

Després de les imatges trobareu una explicació més extensa i detallada de la metodologia emprada per aquest treball.  Així com les conclusions que en vaig extreure.






Retrat.
60 x 60 cm.
Tècnica: Aquarel·la i retolador sobre paper aquarel·la muntat en cartró.


Paisatge urbà.
60 x 60 cm.
Tècnica: Aquarel·la i retolador sobre paper aquarel·la muntat en cartró.

  Objecte.
60 x60 cm.
Tècnica: Aquarel·la i retolador sobre paper aquarel·la muntat en cartró.



Explicació del treball.

Definicions:

Dibuix directe: és un dibuix que és realitza amb traços directament, sense una construcció ni croquis previ. Sense que hi hagi una primera intervenció de llapis i goma, amb eines que directament que no permeten cap correcció com: retoladors, tinta xina i/o bolígraf. Un cop obtingut el dibuix es pinta. El resultat final és un dibuix que obté una frescor i llibertat artística amb un caràcter molt més espontani.  

Dibuix estudiat: és un dibuix que és realitza des de un principi amb llapis i goma, Utilitzant una prèvia construcció això permet borar tantes vegades com es vulgui fins que el resultat sigui el desitjat. Obtens un dibuix molt més correcte tècnicament però amb molt menys caràcter espontani i de pobre expressió artística en comparació amb el dibuix directe.


Treball:

Per tal de poder experimentar en més d’una temàtica, és farà en retrats, paisatges i per últim objectes. Així doncs, tal com mostro en aquest petit croquis. el dibuix A1 correspon en una tècnica directe i el A2 és el mateix però estudiat. I en el B1 primer és estudiat i en el B2 és el mateix però fet en directe.

 

Dibuixar en una tècnica directe jo la defineixo com estar dibuixant sobre una corda fluixa, has de tenir molt en conte que un cop realitzes aquell traç d’allà difícilment es retocarà. Doncs clarament,  ja que no la pots borar. Dibuixes amb una certa tensió per el resultat final. Necessites d’una forta concentració i al mateix temps d’una seguretat, ja que un cop comences una línia has de evitar tenir dubtes i controlar que el teu traç sigui constant i ferma perquè sinó el resultat és una línia tremoladissa que clarament no t’interessava.

Conclusions:

Existeix una clara diferencia en un dibuix quant té prèviament en un estudi d’ell i acte seguit és fa en una tècnica directa. Aquest millora en l’enquadra final, i encara que sembli que perd alguna part d’espontaneïtat aquest no perd realment el seu caràcter expressiu, que fa únics els dibuixos directes. Tot i així el fet de treballar primer el dibuix i després torna-l’ho a realitzar dona una clara avantatge. Un cop el cervell ha memoritzat i retingut aquell treball, la segona vegada que es fa millora molt més el resultat final. 

Poder existeix un error en el plantejament del treball, crec que vist el resultat el ves pogut fer en tres únics dibuixos. El primer directe, un segon estudiat i per últim un altre cop directe sobre el mateix dibuix. Així d’aquesta forma és podria fer més evident aquestes comparacions entre dibuix i dibuix. Per la propera ocasió ho provarem així.



No hay comentarios: